Szlaki turystyczne PDF Drukuj Email
Wpisany przez Jacek Kuźmiński
poniedziałek, 09 stycznia 2012 08:18

RECZ

Szlak Czerwony: Stargard Szczeciński - Recz (Szlak im. Hetmana Stefana Czarnieckiego) (62 km)
Zaczyna się w Stargardzie Szczecińskim leżącym nad rzeką Iną. Dalej szlak prowadzi przez Pojezierze Ińskie (Iński Park Krajobrazowy), najwyższe partie wzniesień moreny czołowej, wąwozy, lasy bukowo-sosnowe, przez Pęzino - słowiański gród obronny z cennym zamkiem późnogotyckim, w którym w 1657 r. stacjonował Stefan Czarniecki. Dalej szlak wiedzie przez Marianowo, osadę słowiańską, w której w 1248 r. ufundowano klasztor cysterek, przez historyczne miejscowości Szadzko i Dobrzany do zabytkowego Recza.

Szlak zielony: RECZ – POMIEŃ – CHOSZCZNO (16,7 km)
Wyruszamy spod Bramy Choszczeńskiej w Reczu ul. Choszczeńską, przecinamy strumień Reczanki i ul. Leśną docieramy na skraj Recza. Idąc dalej skręcamy w prawo na drogę prowadzącą skrajem doliny Iny. Mijamy zbudowania dawnego młyna Wojborz, wchodzimy do lasu i przecinamy strumień. Skrajem lasu, przechodzimy przez łąki doliny Iny, przecinamy kolejny strumień, podążamy drogą polną, do skrzyżowania dróg we wsi Pomień. Skręcamy w lewo, mijamy kościół i przechodzimy przez wieś. Na skraju wsi skręcamy w prawo na drogę polną, prowadzącą w kierunku doliny Stobnicy. Wchodzimy do lasu, a na rozwidleniu dróg skręcamy w prawo przechodząc przez most na Stobnicy i drogą polną idziemy pod górę. Dochodzimy do Radlic gdzie skręcamy przy stawie w prawo, przechodzimy przez wieś i wychodzimy z niej drogą brukowaną w kierunku Choszczna. Mijamy jeziorko i docieramy do Roztocza. Następnie drogą brukowaną, prowadzącą doliną Stobnicy dochodzimy do kolonii domków jednorodzinnych przy ul. Osiedle Północne w Choszcznie, a następnie do szosy z Recza. Skręcamy w lewo w ul. Wojska Polskiego, która prowadzi do ul. Stargardzkiej, którą docieramy do ul. Wolności, idąc przez centrum Choszczna, mijamy Barbakan, docieramy do dworca PKS w Choszcznie.

DRAWNO

Szlak czerwony: ZATOM - BARNIMIE – DRAWNO (im. Stefana Czarnieckiego) (14,3 km)
Na rozwidleniu dróg w Zatomiu wychodzimy drogą polną (fragment traktu zwanego Drogą Solną) w kierunku Barnimia. Na skraju wsi drogą opadającą nieco w dół wchodzimy do lasu, po 400 m skręcamy w prawo i bezdrożem dochodzimy do Drawy. Potem idziemy wzdłuż rzeki, przed granicą uroczyska „Drawski Matecznik” skręcając w lewo, a po 50 m w prawo. Po prawej stronie mijamy szkółkę leśną i docieramy do pola biwakowego Barnimie, po 300 m skręcamy w prawo, mijamy polankę i odchodzimy od Drawy. Ponownie wchodzimy na Drogę Solną mijając dużą szkółkę leśną i drogą brukową udajemy się w kierunku Barnimia, mijając cmentarz. Podążając za znakami czerwonymi, idziemy drogą polną przez zalesione ugory. Mijamy zabudowania leśniczówki Małożyn i idziemy szeroką drogą, równolegle do niewidocznej Drawy. Obok samotnego domostwa wchodzimy na asfalt Drogi Marchijskiej skręcając w nią w prawo. Mostem przechodzimy przez Drawę i przechodząc przez wiadukt i ul. Polną wchodzimy do Drawna.

Szlak czerwony: GŁUSKO - MOCZELE – ZATOM (16,1 km)
Wyruszamy od skrzyżowania dróg w centrum Głuska i idziemy obok boiska sportowego. Po 500 m wchodzimy do lasu zbliżając się do Drawy. Przechodzimy przez drewniany most i skręcamy w prawo. Mijamy zabudowania leśniczówki Żeleźnica. Przy szkółce leśnej skręcamy prawo w drogę poprzeczną a po kolejnych 100 m skręcamy w lewo.Po dojściu do bruku skręcamy w prawo i zaraz w lewo, mijając po prawej stronie pole biwakowe. Po 500 m skręcamy w lewo i docieramy do Drogi Solnej, następnie skręcamy w prawo. Droga dobiega do zabudowań osady Moczele. Za mostkiem na strumieniu Moczel docieramy do skrzyżowania dróg brukowych i skręcając w prawo dochodzimy do mostu na Drawie. Przed mostem skręcamy w lewo i idziemy wzdłuż rzeki. Dochodzimy do poprzecznej drogi i skręcamy w nią w prawo a po 300 m w lewo. Docieramy w pobliże Drawy przy wyraźnie widocznych umocnieniach ziemnych. Idziemy ścieżką ku północy równolegle do rzeki. Następnie wychodzimy na wyraźniejszą drogę leśną i mijamy duży głaz narzutowy, za głazem wchodzimy na polanę i idziemy wzdłuż wysokiego brzegu rzeki i schodzimy z bruku w prawo. Po chwili skręcamy w lewo i powracamy na drogę brukową. Dochodzimy do skrzyżowania dróg brukowych a następnie skręcamy w prawo. Na skraju lasu wychodzimy na szosę DobiegniewDrawno, która idziemy w prawo do rozwidlenia dróg i szlaków z Zatomiu.

Szlak czerwony: GŁUSKO - PODSZKLE - STARE OSIECZNO (6,3 km)
Wiedzie wzdłuż Drawy i Płocicznem. Na trasie ładne punkty widokowe, elektrownia wodna Kamienna – unikatowy zabytek techniki.

Szlak niebieski: NOWA KORYTNICA - DOMINIKOWO – DRAWNO (18,8 km)
Od pola biwakowego nad Jeziorem Korytnica idziemy szeroką drogą leśną, docierając do rozwidlenia skręcamy w lewo. Po 1,5 km dochodzimy do skrzyżowania dróg i idziemy prosto. Po przejściu 200 m na rozwidleniu dróg idziemy w lewo. docieramy do szosy i skręcamy w lewo. Przechodzimy przesmykiem między jeziorami Krzywe Dębsko i Szerokie i docieramy do pola biwakowego. Skręcamy w prawo i zaraz potem w lewo. Przecinamy pas przeciwpożarowy, docieramy do rozwidlenia dróg i idziemy w prawo. Potem podążając cały czas prosto, dochodzimy do Jeziora Krzywe Dębsko. Wędrujemy wzdłuż jego brzegu i docieramy do punktu czerpania wody. Po 100 m przechodzimy kładką przez Słopicę. Skręcamy w lewo i idziemy wzdłuż rzeczki skręcając w prawo i zaraz potem w lewo. Po dojściu do poprzecznej drogi przy skraju jeziora skręcamy w lewo.Wychodzimy z lasu i docieramy do pola biwakowego w Dominikowie, gdzie szlak skręca w prawo na drogę biegnącą skrajem lasu.Wchodzimy do lasu i docieramy do rozwidlenia dróg. Idziemy prosto i zaraz w lewo, przecinamy rów i wychodzimy z lasu. Docieramy do zabudowań Sieniawy, skręcamy w prawo i idziemy do przejazdu kolejowego. 100 m dalej dochodzimy do szosy DrawnoKalisz Pomorski, a następnie skręcamy w lewo i szosą podążamy do Drawna.

Szlak niebieski: DRAWNO – ROŚCIN – PROSTYNIA (14,4 km)
Z Drawna wychodzimy ul. Pomorską. Na skraju miasta skręcamy na drogę biegnącą wzdłuż Jeziora Rudno, dochodząc do lasku skręcamy w poprzeczną drogę w prawo. Docieramy do drewnianego mostku na Drawie. Za mostkiem skręcamy w lewo. Z lewej strony mijamy Jezioro Płytkie i wchodzimy do lasu. Następnie skręcamy w lewo. Mijamy ambonę myśliwską i docieramy do brzegu Drawy. Idziemy nieco zarośniętą drogą, następnie skręcamy w lewo, a po 200 m wychodzimy na skraj lasu. Wychodzimy na szeroką drogę leśną i docieramy do Rościna. We wsi skręcamy w drugą drogę w prawo i idziemy przez sosnowy las piaszczystą drogą. Podchodzimy nieco pod górę wąwozem i dochodzimy do styku szlaków zielonego i niebieskiego, a następnie docieramy do mostku na Drawicy.100 m za mostkiem skręcamy w lewo. Wędrujemy trawiastą drogą na skraju lasu. Dochodzimy do zbiegu z piaszczystą drogą, którą docieramy do szosy SzczecinBydgoszcz. Szosą idziemy w lewo. Przechodzimy przez most na Drawie i obok przydrożnego baru dochodzimy do przystanku PKS w Prostyni.

Szlak żółty: dookoła jezior drawieńskich (13,8 km)
Szlak okrężny w kształcie ósemki. Prowadzi wzdłuż jezior drawieńskich: Grażyna (Dubie Północne) - łatwy dla rowerzystów. Wokół jez. Adamowo (Dubie Południowe),częściowo niedostępny.

Kajakowy szlak im. Jana Pawła II – „Śladami Papieża”
Trasa spływu (teren gminy i DNP – 38,2 km) została podzielona na 6 etapów:
- (trudny) Drawno – biwak „Barnimie” (8,7 km), na 1,5 km odcinka – przystań wodna DPN nad Drawą w m. Drawnik
- (trudny) biwak „Barnimie”- biwak „Bogdanka” (8,4 km)
- (łatwiejszy) biwak „Bogdanka”- biwak „Sitnica”(7,1 km)
- (łatwy) biwak „Sitnica”- biwak „Pstrąg” (5,3 km)
- (łatwy) biwak „Pstrąg” - biwak „Kamienna”(5,3 km)
- (bardzo łatwy) biwak „Kamienna” - Stare Osieczno (3,4 km)

CHOSZCZNO

Trasa nr 1: CHOSZCZNO – DRAWNO (25 km):

Szosa prowadzi z Choszczna w kierunku wschodnim. Wiedzie najpierw wśród pól, łąk i pagórków sięgających w okolicy Suliszewa 110 m n.p.m. Następnie jedziemy wzdłuż części Puszczy Drawskiej Po drodze mijamy miejscowości: Wardyń, Korytowo, Chełpa, Rzecko, Kiełpino, Kołki, Brzeziny, Lubieniów i docieramy do Drawna.

Trasa nr 2: CHOSZCZNO – KRZĘCIN (30 km):

Wiedzie przez południowe Pojezierza Choszczeńskiego i prowadzi szosą do Strzelec Krajeńskich. W odległości 3 km od Choszczna mija się wieś Smoleń. Później droga biegnie wzdłuż Jeziora Żeńsko, oraz zachodniego krańca rynny Jeziora Raduń. W drodze do Krzęcina mijamy Stary Klukom, Żeńsko i Nowy Klukom.

Trasa nr 3: CHOSZCZNO - PEŁCZYCE

Pierwszą mijaną miejscowością jest Zamęcin, następnie Lubiana i Płotno z ciekawym kościołem.

Trasa nr 4: CHOSZCZNO - PIASECZNIK

Z Choszczna należy wyjechać ul. Stargardzką, przecinając dolinę Stobnicy. Na przestrzeni 11 km dzielących Choszczno od Piasecznika mijamy Pakość, Radaczewo i Bonin. Odbijając od głównej trasy można zwiedzić: Sławęcin i Sulino.

"Rowerem po Ziemi Choszczeńskiej" (83 km):

Trasa prowadzi przez miejscowości: Choszczno - Bonin - Piasecznik - Radaczewo - Sławęcin - Stradzewo - Witoszyn - Pomień - Chełpa - Rzecko - Rzeczki - Suliszewo - Kołki - Korytowo - Raduń - Nowy Klukom - Krzęcin - Zwierzyń - Żeńsko - Stary Klukom - Zamęcin - Gleźno - Koplin - Choszczno

Mapa rajdu "Rowerem po Ziemi Choszczeńskiej"

Rajd polega na przejechaniu wyznaczonej na mapie trasy, po zakończeniu której turysta otrzymuje okolicznościową odznakę. Imprezie patronuje Burmistrz Choszczna.

Inne propozycje tras rowerowych:

"Nad dawne jezioro bursztynowe" Choszczno - Stawin - jez. Gleźno - Gleźno - Choszczno

"Do pola golfowego Modry Las" Choszczno - Raduń - pole golfowe Modry Las - Nowy Klukom - Choszczno

"Do historycznej wsi co miastem kiedyś była" Choszczno - Wardyń - Korytowo - Raduń - pole golfowe Modry Las - Choszczno

"Nad legendarne Stobno i dalej" Choszczno - jez. Stobno - Ziemomyśl - jez. Gardzko - Piasecznik - Bonin - Choszczno

"Brzegiem dolin Stobno i Iny" Choszczno - Witoszyn - Stradzewo - Sławęcin - Radaczewo - Bonin

"Szlak trzech jezior" Choszczno - Raduń – pole golfowe Modry Las - Nowy Klukom - Stary Klukom - Gostyczyn - Rudniki - Choszczno

"Na spotkanie z 1300-letnią historią" Choszczno - Pakość - Sulino - Sławęcin - Stradzewo/Radaczewo - Choszczno

"Rajski szlak" Choszczno - Rzecko - Suliszewo - Zeliszewo - Rajsko - Recz - Choszczno

"Szlak lasów, wód i zabytków" Choszczno - Gleźno - Zamęcin - Zwierzyń - Wężnik - Krzęcin - Nowy Klukom - Choszczno

BIERZWNIK

Ścieżki edukacyjne i rekreacyjne:

1.Leśna ścieżka edukacji ekologicznej:

Przebiega od Ostromęcka wzdłuż północnego brzegu Jeziora Bierzwnik do leśniczówki Wielkie Buki. Rozpoczyna się od leśnego parkingu przy polu namiotowym i kąpielisku.

2. Ścieżka rekreacyjna wokół jeziora Wygon:

Na skrzyżowaniu we wsi Wygon udajemy się w stronę Brzezin. Po przebyciu 3 km dotrzemy do parkingu, który jest początkiem ścieżki. Tam znajdziemy tablicę informacyjną i pokonujemy ścieżkę, kierując się oznakowaniami.

Szlaki piesze i rowerowe gminy Bierzwnik:

- pieszo-rowerowy - Zieleniewo - północny skraj Rynny Zieleniewskiej - Łasko

- pieszo-rowerowy - Zieleniewo południowy skraj Rynny Zieleniewskiej - Łasko

- pieszy - ZieleniewoGolcza

- pieszy - wokół Jezior Ramki i Chłodnickiego

- rowerowy - PKP Bierzwnik - Ostromęcko - Wielkie Buki - Rębusz

- wzdłuż jeziora Starzyce z grodziskiem - zespół pocysterski nad Jeziorem Kuchta w Bierzwniku

Szlak żółty: GRABOWO - CAMPING NA KILE-MILE

Szlak niebieski : RĘBUSZ – OSIEK (15 km)

Od stacji PKP w Rębuszu idziemy w lewo, wzdłuż torów kolejowych, a następnie wzdłuż linii telefonicznej przez las. Przy leśniczówce Smędowo skręcamy w lewo i dochodzimy nad północno - zachodni brzeg Jeziora Bierzwnik. Idziemy na wschód, wzdłuż północnego brzegu jeziora. Dochodzimy do szerokiej drogi i skręcamy w prawo. Za strumykiem, skręcamy ponownie w prawo, idąc nadal wzdłuż północnego brzegu jeziora. Po dojściu do poprzecznej dróżki zbaczamy w lewo, a po 100 m - w prawo i wędrujemy bezdrożem do drogi, gdzie skręcamy w prawo, dochodząc w pobliże linii kolejowej. Mijamy potężną topolę i dochodzimy do skrzyżowania dróg, na którym skręcamy w prawo. Na kolejnym skrzyżowaniu dróg idziemy w lewo, wychodzimy dalej na łąki nadjeziorne. Przechodzimy mostek na strumieniu przy jeziorze i drogą leśną dochodzimy do szosy Bierzwnik - Strzelce Krajeńskie. Skręcamy na szosę w prawo, a po 200 m - na rozwidleniu obok pola namiotowego i kąpieliska w Ostromęcku - w prawo. Wędrując wzdłuż południowego brzegu jeziora mijamy przystanek PKS Kołecko, schodzimy po 100 m z szosy w lewo, na piaszczystą drogę prowadzącą w kierunku południowym do Kolska. Mijamy niewielkie jeziorko i dochodzimy do zabudowań. Skręcamy w prawo i na rozwidleniu dróg idziemy prosto pod górę zadrzewioną drogą. Wchodzimy na wzniesienie, skąd roztacza się ładny widok na rynnowe jezioro. Po dojściu do drogi GórznoKolsk zbaczamy w lewo, mijamy jezioro i wchodzimy do Kolska. Na skrzyżowaniu dróg obok cmentarza skręcamy w prawo i opuszczamy wieś piaszczystą drogą biegnącą na południe. Za pojedynczym gospodarstwem wchodzimy do lasu i idziemy drogą o kierunku południowo – zachodnim. Na skrzyżowaniu dróg obok zabudowań Ogardzkiego Młyna (13,9 km) udajemy się w lewo, przecinamy drogę i wędrujemy wzdłuż Mierzęckiej Strugi. Na zakręcie drogi (14,7 km) schodzimy z niej w prawo na dróżkę, przechodzimy dalej przez porębę i skręcamy w prawo w dół, dochodząc ścieżką do bocznej rynny jeziora Osiek - Ogardzkiej Odnogi. Ścieżką nadjeziorną wędrujemy wśród dość gęstego podszytu leśnego. Po dłuższej wędrówce dochodzimy do szlaku żółtego. Znaki niebieskie skręcają tu w prawo, doprowadzając po 100 m (razem ze szlakiem żółtym) do zniszczonego obecnie mostu na przewężeniu Jeziora Osiek. Przejście na drugi brzeg jeziora jest niemożliwe. Aby dojść do najbliższego przystanku PKS należy cofnąć się do styku szlaków, skręcić w prawo i kontynuować wędrówkę za znakami żółtymi do Chomętowa, odległego stąd o 2,8 km.

ŚCIEŻKA EDUKACYJNA, HISTORYCZNO – PRZYRODNICZA
Ścieżka biegnie brzegiem Jeziora Kuchta, łączy wzgórze klasztorne z założeniem parkowym nad kanałem Koczyki. Rozpoczyna się od tablicy informacyjnej przed kościołem. Następnie prowadzi do wirydarza. Dalej podążamy w kierunku przykościelnego cmentarza, pozostałości po budynku znajdującym się przed fasadą kościoła oraz pozostałości browaru.

KRZĘCIN

ŻEŃSKO – GRANOWO – PRZYBYSŁAW – BOBRÓWKO

Trasa rowerowa biegnie z północy na południe i łączy miasto Choszczno ze Strzelcami Krajeńskimi (woj. lubuskie). Szlak rozpoczyna się od Choszczna prowadzi przez drogi gminne do Żeńska. Podążając szlakiem mijamy osadę leśną Wężnik. Dalej drogą polną podążamy do Granowa. Odbijając z trasy w lewo, możemy zwiedzić Mielęcin. Wracając na trasę docieramy do Przybysławic. Wyjeżdżając z Przybysławia mijamy fermę drobiu i jedziemy drogą oznakowaną kamiennymi drogowskazami w kierunku Bobrówka. Droga prowadzi przez las, wzdłuż linii wysokiego napięcia do granicy gminy Krzęcin i leśnego parkingu. Dalej, drogą asfaltową koło osady leśnej Tuczenko docieramy do Bobrówka.

NOWY KLUKOM – OBJEZIERZE – CHŁOPOWO – BOBRÓWKO

Trasę rozpoczynamy od miejscowości Nowy Klukom. Z Nowego Klukomia, drogą żużlową wyjeżdżamy w kierunku Objezierza i dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą KrzęcinZieleniewo. Z drogi możemy zboczyć i zwiedzić miejscowości: Rakowo i Krzęcin. Po powrocie na trasę wjeżdżamy do miejscowości Objezierze. Z Objezierza wyruszamy w kierunku Chłopowa. Po powrocie Chłopowa, wyjeżdżamy ul. Leśną w kierunku Strzelec Krajeńskich. Po około 2 km skręcamy zgodnie z ustawionym kamiennym drogowskazem na drogę leśną prowadzącą do Bobrówka. Dojeżdżamy do punktu czerpania wody, przy rozlewisku leśnym zwanym "Kanadą". Następnie jedziemy leśną drogą w kierunku południowym do drogi powiatowej ChoszcznoStrzelce Krajeńskie i dalej mijając parking, dojeżdżamy do Bobrówka.